Prof. Dr. Susanne Komfort-Hein

Full professor of German literary studies, Goethe-University Frankfurt/ Director

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Expertise and fields of research

German Literature of the 18th to 21st century; theories and methods of research in contemporary literature; transnationality and literature; poetics of exile; literature and memory studies; German Jewish literature; literature and politics; project avantgarde between modernity and postmodernity

 

 

 

CV
since 2002: full professor of German literary studies/ 20th-century literature, contemporary literature and literary theory, Goethe-University

2001 to 2002: substitute professor of German literary studies, University of Tübingen

2000 to 2001: substitute professor of German literary studies, Goethe-University

2000: Habilitation / German philology / University of Tübingen

1993: Ph.D. in German literary studies / University of Tübingen

1990 to 1999: assistant professor, department of German studies / University of Tübingen

1989: substitute assistant professor, department of German studies /
University of Kiel

1988 to 1990: doctoral grant / federal state Schleswig-Holstein

1978 to 1987: studied German philology, Dutch studies, sociology, philosophy and Latin philology / University of Kiel

Publications (Selection)
[and Doerte Bischoff]: Kulturwissenschaftliches Handbuch „Literatur&Transnationalität“ (Handbücher zur kulturwissenschaftlichen Philologie) Berlin/Boston: De Gruyter 2017 (im Erscheinen).

„Zur physiognomischen (Un)lesbarkeit des Menschen zwischen ‚eigentlichstem Wesen‘ und fotografischer Serie: Max Picards Menschengesicht und August Sanders Antlitz der Zeit“. In: Sarah Schmidt (Ed.): Sprachen des Sammelns. Literatur als Medium und Reflexionsform des Sammelns (im Druck: Fink, Paderborn 2016).

„Der Schatten Weimars: Goethe-Lektüren im Zeichen deutscher Geschichtszäsuren“. In: Bernd Zegowitz/Frank Fürbeth (Ed.): Vorausdeutungen und Rückblicke. Goethe und Goethe-Rezeption zwischen Klassik und Moderne (Frankfurter Beiträge zur Germanistik). Heidelberg: Winter, 2013, 293-306.

„Tod und Leben ist eins“. Avantgardistische Wortkunst als Kriegskunst. In: Marion Saxer, Julia Cloot: Expressionismus in den Künsten. Hildesheim/Zürich/New York: Olms 2012, 71-82.

[and Heinz Drügh et al.]: Germanistik. Sprachwissenschaft – Literaturwissenschaft – Schlüsselkompetenzen. Stuttgart/Weimar: Metzler 2012

„Flaschenposten und kein Ende des Endes“. 1968: Kritische Korrespondenzen um den Nullpunkt von Geschichte und Literatur. Freiburg: Rombach 2001.

„…es scheint, das Und zwischen den Dingen ist rebellisch geworden“ – Denkfiguren der Krise und der Diskurs des ‚Eigentlichen’ in der expressionistischen Revolte zwischen Kunst und Leben. In: DVjs 73 (1999), H. 3, 501-528.

„Sie sei, wer sie sei“ – Das bürgerliche Trauerspiel um Individualität. Pfaffenweiler: Centaurus 1995.

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